Mie

2013-03-14
15:04:00

jag kan cykla...
 
...det är bara det att jag undviker det!
 
Sen jag flyttade till det skånska landskapet har frågan om min förmåga att cykla kommit på tal både en och två gånger. Kan Mie verkligen cykla?! Ja trots motorisk nedsättning, den motorsika nedsättning är mitt eget och säkert andras sätt att se på min motorik. En sköterska och sjukgymnast har också nämnt någon detalj om att den kanske inte är hundra procentlig, men det är inte i den form så att det kallas för handikapp. Det märks ju framför allt de få gånger jag varit på friskis och svettis medelpass, för övrigt en träningsform som inte passar mig. Jag jobbar helst med en del av kroppen i taget, där det inte är motoriskt påfrestande. Passande ämne då det är på tapetern i skolan just nu, motoriska övningar är viktiga, då det kan påverka framtiden. Jag fick väl för lite stimulans när jag va liten, liksom tvingades dricka mjölk. Mindre mjölk och mer motorik övningar och jag hade förmodligen haft ett enklare liv, men det är ilandsproblem uppväxten var det inte nåt fel på annars!
 
För att inte trilla för långt från ämnet, det är cyklingen som intresserar många. Min historia med cyklar inblandat har bara gått i en negativ bana. Det började redan när jag fick en cykel utan fotbroms, så här i efterhand var inte beslutet helt klokt att ge mig denna typ av cykel. Men framför allt inte att provcykla den i nedförsbacke, något som resulterade i krock med sten och träd och fall i brännässlor. Andra gången körde jag sönder ett staket där hemma vid lekplatsen. De ända cyklarna jag har trivts på är variant mindre dvs bmx, minicykel och sparkcyklen som är en favorit. Oturen med cyklarna slutade inte när åren gick, tvärtom det handlar om tecken på att jag inte borde hantera cyklar. 2 cyklar som har blivit snodda och nu har låset rostat alternativ frysit fast. Cykling kommer hedanefter endast ske i krissituationer där andra alternativ är uteslutna. Men så länge hoppas jag att låset på cyklen håller sig i det skick det är, jag kan inte ta den och ingen annan heller. Verkar förnuftigt! Dör jag i förtid blir väl det på en cykel...
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: