Mie

2010-06-21
22:40:04

ibland har man för många tänder...
...bestämmer sig farbror dentist att operera bort en o annan...idag va fallet en som valde att växa snett in i sen granntand...o va fan ska man göra när tänderna gör som dom vill...allt som inte fungerar i kroppen som de ska skulle man kunnat justerat själv tycker jag...men jag fick ta hjälp av 2 trevliga damer 45+...de började med att vi bytte ut några ord angående min semester...jag gillar o prata om semester :) vilket ganska snabbt ledde oss in på min underläpp som har fått en lättare brännskada som gör att den spricker om man väljer att ha munnen öppen förlänge...

jag: - tänkte bara säg att jag ha brännt mig på läppen så de finns ju risk att den spricker lite...(om de skulle ha nån betydelse...jag mer sa de för att dom skulle ha lite medlidande...dom förstod min poäng)
tandläkaren: - o ja titta här! (visar upp sin handske där de redan utvisar sig spår av blod från min läpp...)
tandläkaren till tandläkaren: - vaselin har vi något vaselin?!
tandläkaren till tandläkaren: - nej vi fick ju låna av nån annan sist...(men hon ser min smärta o ger sig ut på jakt...hon ser ju för tusan att jag lider!)

den ickeletande tandläkaren återupptar konversationen med mig...
- har du inte hört talas om lipsyl?!
jag blir något chockad o tänker att hon är ju inte min mamma o vågar ändå uttala sig på detta viset...jag känner att vi har kommit till en nivå på den operationen där man kan prata om allt mellan semester o lipsyl utan att tycka att det är jobbigt på något sett...
- ee jo men jag har bara missat de...(tänk själv du ska inte bara hålla reda på diverse solprodukter inte va väl tanken att jag skulle bränna läppen)...jag frågar genast om inte vaselin e bättre...
- men du kan ju inte gå runt med vaselin...
okej jag förstår jag kommer att införskaffa mig ett sollipsyl innan nästkommande resa...

helt plötsligt når min blick den lilla speglen man har ovanför sig...jag upptäcker jättenålen albert som sitter fast i en spruta o börjar genast förklara hur de brukar gå till med mig i sådana här sammanhang...patienten du har framför dig brukar nämligen få bedövningssalva innan sprutan...får genast svaret att de blir för kladdigt...jag känner genast att min önskan om salva kan slutas att tänka på...kommer genast med mitt argument nummer 2...jag svimmar väldigt lätt tänkte bara de kunde va bra o säga...de verkar inte heller ha nån betydelse jag kommer alltså inte undan! spruta nummer 1 e redan i påbörjad fas...spruta nummer 2 når kinden...samtidigt som jag känner nåt kletigt på mina läppar...tandläkare nummer 2 e tillbaka med de eftersökta vaselinet! jag lugnar ner mig för 5 sekunder o känner att detta kommer nog bli en bra service under denna operationen...men jag tar genast tillbaka min känsla då spruta nummer 3 når munnen o ryggraden spänns upp medan händerna krampar handtagen...jag e alltså i svimningsfas...jag sa de! andas lugnt...res dig inte upp...drick vatten...jaja vet ja ha hört de förr...efter några minuter e ja återställd o redo för det som ska göras!

de gröna skynket kommer fram...sterilt säger dom...tur jag inte e mörkrädd säger jag o tänker varför klipper dom inte 2 hål för ögonen?! det ska jag skriva i kommande förslagslådebrev...borren kommer fram o de känns som att de inte bara e en tand som ska ut...hela käkpartiet e på god väg att borras upp...tandläkarna pratar om cykling så jag tänker att detta e nog inte så svårt...tills jag inte hör vad jag tänker...helt plötsligt byts samtalsämnet till tänder...jag tycker helt plötsligt att min stund hos tandläkaren blir tråkigare o tråkigare...en bomullstuss stoppas in i munnen o ska befinna sig där i en halvtimme...regler om när det är lämpligt att dricka o att endast flytande föda e tillåtet får jag reda på...en ipreen när man ankommit till hemmet va att rekommendera...förljer jag föregående rekommendationer skullede gå bra...jag litar på systemet...känner mig något svullen i munnen...förlamad ha ja ju vatt förr så de påverkar mig inte så mycket...läppen e inte i sitt bästa skick trots vaselin lagret...

jag e numera en tand fattigare o 2 stygn rikare...ska man skratta eller gråta?! jag gör det bästa av situationen o piffar upp mitt roman långa inlägg med en bild...jag ska nog skriva en självbiografi när jag blir stor...den kommer inte att va som alla andra...där man blivit misshandlad som barn eller andra hemskheter utan bara livet som mie...författare hade vatt ett riktigt kulturellt poäng i mitt cv...detta ska ja spåna på !




Kommentar:
#1: Elin

Jag hade gärna läst en bok om ditt liv..det är ju extremt händelserikt=)

2010-06-22 @ 16:59:32
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: