Mie

2013-06-15
18:05:43

Den nya generationen...
...är något jag precis fått uppleva!
 
Och jag inser ännu en gång att det faktiskt va 7 år sedan jag tog studenten, 15 år sedan jag gick i 5:e klass och 26 år sedan jag såg såg dagens ljus för första gången. Det både skrämmer mig och känns rofyllt på samma gång.  Den nya generationen visar sig i min värld vara de kids som är födda i slutet av 90-talet och 10 år framåt, det slår mig när jag möter mitt äldsta syskonbarn som redan fyllt 14 år och får det ännu mer bekräftat när jag möter en 10 år yngre kollega. Åldersspannet är längre än vad man tror jag som ansåg att de människor jag känner är i "min egen ålder". Men det motsäger sig ganska tydligt när uttryck som "snap chat" och "kik"används, jag blir som ett frågetecken och ungdomen använder uttrycken lika naturligt som att jag använder sms och facebook. Det ska tydligen skickas ett foto som lika snabbt försvinner, jag frågar mig varför bilden inte ska få vara kvar har min syn blivit långsam. Kollegan visar gärna den nya uttrustningen och skickar ett foto på taket och får tillbaka ett på ett golv. Jag frågar mig hur personen i frågan kunde tolka takbilden på det sättet, hade jag fått ett mms som jag anser vara ett fullkomligt tillräckligt sätt att kommunicera på hade jag ifrågasatt det hela och misstänkt både felskick och feltagning av foto. "KIK" är tydligen motsvarigheten till iphonens iMessage, utvecklingen går framåt. Den nya generationen använder mest instragram "för att det är inne", medan facebook mest används för att ta kontakt och en del till och med använder det för att skryta. Rix FMs morgonzoo tog upp ämnet om att det populära "first comment" fenomenet, liksom min kollega det är tydligen det som gäller att följa så många kändisar som möjligt och vara den första att kommentera bilderna. Obegripligt stackars kändisar, det verkar rörigt. One Direction är tydligen något som är "super inne" (jag fick googla för att få rättstavningen bekrätftad), parfymen som kommer ut är ett måste oavsett om doften inte är välkomnande.
 
Ännu en gång inser jag att jag inte är den nya generationens ungdom, jag har säkerligen inte ens tillåtelse att kallas ungdom, kanske kvinna i mindre medelåldern skulle passa?! Är det så här rörigt föräldrargenerationen haft det?! Internetbank, sms, facebook och visakortet som jag hånat de äldre för att inte förstått anledningen till användningen. 2010-talets barnen är några jag möter och kommer att möta ännu mer, jag tror jag hoppar den nya generationens ungdom och hoppar direkt till 2010-generationen. Nu gäller det att hålla sig uppdaterad för att ens kunna arbeta med kidsen, jag känner till Blixten Mqueen och Hello Kitty men i veckan hörde jag talas om något som heter Röjar Ralf. Barnen och ungdomen är framtiden så jag ska försöka anpassa mig helt enkelt, det är ju trots allt dem som ska ta hand om mig när jag sitter med min Ipad på ålderdomshemmet...

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: